donderdag 6 januari 2011

Fietsen in Slovenië

Bezocht in: 2010
Afgelegd traject: 57 km
Route: Kroatische grens - Ptuj

Slovenië als fietsland
Ik heb slechts een korte afstand in Slovenië afgelegd als onderdeel van Polen-Slowakije-Hongarije-Kroatië-Slovenië. Daarom alleen een snelle indruk. Slovenië is modern, landschappelijk zeer fraai, met onaangenaam druk verkeer op doorgaande wegen maar ook aparte fietsroutes voor vakantiefietsers. Die staan niet op de gedetailleerde kaart schaal 1:250.000 van Freytag & Berndt en die is dus beperkt geschikt voor je vakantie. Verzamel vooraf, bij reisboekhandel of op het web, informatie over verkeersluwe fietsroutes en maak in Nederland nauwgezet je fietsplan.

Heen- en terugreis
Voor de hand ligt te reizen met de nachttrein naar München en vandaar via Villach (Oostenrijk) met internationale intercity naar Ljubljana. In Slovenië kan je fiets vrijwel overal mee op de trein. Het heeft daarom weinig zin je fietstocht te beginnen in de hoofdstad Ljubljana. Handiger is vanaf een dorpsstation. Aan het stationsloket koop je een fietskaart. Op de lijnen in Slovenië rijdt ongeveer elk uur of op de rustiger trajecten zo om de twee uur een trein.

Eten en slapen onderweg
Hotels hebben West-Europese tarieven en service en de gunstiger geprijsde accommodaties zittten zomers vol. Bellen vooraf om een kamer te reserveren is een goed idee.

Eindoordeel

Mijn eindoordeel over Slovenië als fietsvakantieland: geen. Vanwege het korte verblijf onthoud ik mij van een oordeel. Wel vond ik het verkeer op mijn route dermate druk, dat ik Slovenië niet snel opnieuw zou kiezen als bestemming.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten