woensdag 7 januari 2009

Fietsen in Servië

Bezocht in: 2008
Afgelegd traject: 297 km
Route: Vukovar - Velika Plana en Srem. Mitrovica - Bijeljina

Servië als fietsland
Zodra ik de grens passeerde Kroatië-Servië had ik de gewaarwording in een overgangzone tussen Europa en Azië te zijn beland. In oude Bosatlassen heette de Balkan niet voor niets het Nabije Oosten.

Bij fietsen in Servië tref je geen West-Europese omstandigheden. De wegen zijn aan de zijden, precies waar jij fietst, niet afgewerkt. Het wegdek is daar zeer onregelmatig met dwarsribbels en langsribbels. Heb je druk verkeer naast je, dan levert dat gevaarlijke situaties op. Vrachtwagens geven fietsers nauwelijks ruimte. In de bermen ligt huisvuil, inclusief hondenkadavers. Dat trekt zwermen vliegen en andere insecten aan, waar je als fietser last van hebt. In de zomer is het heet. Ik heb mij daarom niet gewaagd aan het bergachtige midden en zuiden van het land.

Ik zag in Servië merkwaardigerwijs meer toerfietsers dan in het naburige Kroatië of zelfs in Hongarije. De Servische Donauroute wordt actief gepromoot voor fietsvakanties. In Nederland noch in Servië heb ik een kaart kunnen vinden op een schaal geschikt voor fietsers. Alle beschikbare kaarten zijn gericht op automobilisten.

Heen- en terugreis
Je komt Servië binnen via Hongarije (nachttrein naar Wenen, door naar Budapest en met Hongaarse treinen tot aan de Servische grens) of Kroatië (nachttrein naar München, doorgaande intercity naar Zagreb). De grensovergangen zijn voor fietsers probleemloos. In Servië mag je fiets mee op de trein, maar staat in het gangpad. Dat is onrustig en ondoenlijk als je met een grotere groep bent. Op Servische treinen zijn vertragingen van twee tot vijf uur doodnormaal.

Eten en slapen onderweg
Je komt in Servië in dorpen en kleinere steden afdoende hotels en restaurants tegen. Een hotelovernachting kost tussen de €25 en €40. Servië is een van de zeldzame overgebleven Europese landen zonder rookverbod, ook niet in de ontbijtzaal.

Anders
In Servië kun je je fiets voor enkele dagen stallen op de bagagedepots van de grotere treinstations. De populaire uitvluchtroute voor Serviërs is naar de vakantieplaatsen aan de kust in Montenegro. Vanuit het hele land, Belgrado, Nis, Novi Sad en Subotica rijden doorgaande (nacht-)treinen naar Bar. Toeslag voor een bed of couchette is ongeveer €15, een welbesteed bedrag gezien de gebruikelijke en lange vertragingen. Het is druk: reserveer zo vroeg mogelijk je slaapplaats. Dat kan voor zover ik weet helaas niet vanuit Nederland. Personeel van de Servische spoorwegen is soms behulpzaam, soms niet. Blijf dan aandringen als men aanvankelijk beweert dat de trein volgeboekt is. De Montenegrijnse kust is spectaculair mooi en erg toeristisch.

Eindoordeel
Mijn eindoordeel voor Servië als fietsvakantieland: een (schamele) 4. Je vindt elders in Oost-Europa prettiger fietsbestemmingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten