vrijdag 7 januari 2011

Fietsen in Kroatië

Bezocht in: 2010, 2008
Afgelegd traject: 838 km
Route: Koprivnica - Vukovar; Dakovo - Bosanski Novi; Bihac - Knin; Koprivnica - Sloveense grens

Kroatië als fietsland
Kroatië heeft een rare Z- of H-vorm of wat voor letter je er maar in wilt zien. De smalle verbinding tussen beide helften is slechts 45 kilometer breed. Dit verslag richt zich op fietsen in de binnenhelft van Kroatië, de streek Slavonië en aangrenzende gebieden. Fietsen in de kuststreek is van een andere orde. Op mijn route van Bihac naar Knin passeerde ik op de Srbski Klanacpas (793 m) de haarscherpe scheidslijn tussen het gematigde Europees en het mediterraan klimaat. Begroeiing en temperatuur veranderden op slag. Het verkeer in de kustzone is drukker, zeker in het toeristenseizoen.

In het groene binnenland ten oosten van Zagreb lijkt het of het Papuklaaggebergte (953 m) speciaal gemaakt is voor vakantiefietsen. De wegenkaart Slovenië-Kroatië-Bosnië van Freytag & Berndt schaal 1:500.000 voldeed voor dit gebied, maar je hebt liever een kaart op schaal 1:300.000 of daaromtrent. De autowegen (rood op de kaart) zijn wat druk, al kan zelfs dat meevallen, de provinciale wegen (geel) zijn uitstekend fietsbaar. Kroaten zijn beleefde automobilisten. Op de hoofdwegen rijden ze met een boog om fietsers heen en minderen vaart bij het passeren. In de bebouwde kom zijn ze zelfs hoffelijk en krijgen fietsers bijna altijd voorrang. Jammer is dat het gebied klein is. In een dag of drie á vier ben je er doorheen. Mijn route door oost-Kroatië had daarom een 8-vorm, zodat ik twee keer de Papuk passeerde. Andere optie is Kroatië op te nemen in een langere fietstocht door bijvoorbeeld Hongarije.

De oorlog met Servië heeft het landschap getekend. Langs de stillere binnenwegen, zoals tussen Daruvar en Pozega, zie je verlaten en kapotgeschoten dorpen. In de bermen staan waarschuwingsborden waar mijnenvelden niet geruimd zijn. Als dat je niet afschrikt, is Kroatië een fantastisch fietsland. Ik zag nauwelijks vakantiefietsers in Kroatië en dat vond ik verwonderlijk.

Heen- en terugreis
Ik nam de doorgaande zomertrein Jadran / Adria van Bratislava naar Zagreb en Split. Deze trein had een fietswagon en gaf me de mogelijkheid de tocht te beginnen in Koprivnica, vlak over de Hongaarse grens en te eindigen in Knin nabij de kust. Deze trein heeft echter elke zomer een andere samenstelling en een andere route. Alternatieven zijn de nachttrein naar München en de doorgaande intercity's naar Zagreb via Villach in Oostenrijk, of de nachttrein naar Wenen en met Hongaarse binnenlandse treinen naar de Kroatische grens.

In Kroatië mag je fiets mee op de trein, maar er zijn zelden fietscompartimenten dus het is worstelen met je fiets in het gangpad. Dit is onhandig als je met een grotere groep bent.

Eten en slapen onderweg
Kroaten zijn uitgaanstypes. Al overdag maar zeker 's avonds zitten de terrassen op de gezellige pleinen vol. Veel plaatsen hebben daardoor een ronduit plezierige vakantiesfeer. IJs eten lijkt favoriet. En route vind je afdoende cafés of restaurants voor je lunch. Omdat reisgidsen weinig vermelden over Slavonië en omstreken volgt hier mijn lijst van overnachtingsplekken. Meer hotels en campings staan op de Freytag & Berndtkaart aangeven.

Koprivnica - vriendelijk en levendig centraal plein, goed hotel al zijn de kamers krap. Koprivnica is een prima plek om je Kroatiëtocht te beginnen of te eindigen. Bjelovar - kleine stad met volop terrassen. Daruvar - aardig centraal plein met hotel. Het restaurant in het park heeft een fraaie ligging. Lipik - stille plaats met prettig, schoon hotel en een goed dorpsrestaurant. Nasice - minder aansprekende, moderne plaats met een duurder hotel. Donji Miholjac - tamme grensplaats, maar het afgetakelde hotel Boris ligt fraai aan het water. Dakovo - gezellige straat vol terrassen, het keurige hotel ligt helaas op een saaie plek zo'n kilometer buiten het centrum. Vukovar - deze grensplaats is zwaar getroffen in de oorlog en van het ooit bezienswaardige centrum is weinig over. Het hotel, een grauwe flat, ligt aan de Donau, dat dan weer wel. Hrvatska Kostajnica - dorpshotel.

Anders
De Kroatische kust biedt gelegenheid bij uitstek om bij te komen van je fietsreis. Vanaf Zagreb en Karlovac rijden treinen op Rijeka (vier tot vijf treinen per dag, waaronder twee doorgaande treinen Rijeka - Osjiek v.v.) en op Split (drie sneltreinen per dag plus drie nachttreinen; de Kroatische slaapwagens zijn schoon en modern). Alle doorgaande treinen naar Split hebben aansluitingen naar Sibenik en Zadar en in het hoogseizoen rijdt een extra nachttrein Zagreb - Sibenik v.v. Accommodaties aan de kust zitten zomers snel vol, dus vooraf reserveren. Vanaf alle havens varen boten naar de Kroatische eilanden: de website www.jadrolinija.hr heeft alle details. Twee keer per week vaart een ferry langs de kust Rijeka - Split - Stari Grad - Korcula - Dubrovnik (reistijd 21 uur).

Eindoordeel
Mijn eindoordeel voor Kroatië als fietsland: een (opmerkelijke) 9. Het land verdient het meer populair te zijn bij vakantiefietsers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten